Hardangerbrua

Med fergene som går over Hardangerfjorden trafikkerer i dag ca 900 biler i døgnet. Pga de 900 bilene mener man altså det er verdt å bygge en av verdens lengste hengebruer til en pris av 1.8 milliarder. Delvis bompengefinansiert selvsagt...

Jeg regnet litt på det og fant ut at hver av de 900 bilistene må til sammen betale 2 millioner hver for å fullfinansiere den brua. Den skal selvsagt ikke fullfinansieres med bompenger, men det er altså så mye brua koster for hver bilist.

Bomvegen skal etter planen stå i 20 år, 100.000 kroner per år per bilist altså, ved fullfinansiering...

Meningsløst...

Ihvertfall sammenlignet med de trafikkproblemene man har på østlandet generelt og inn mot Oslo spesielt. Ca. 80 000 biler hver dag på E18 inn til Oslo setter det litt i perspektiv den brua over Hardangerfjorden hvor det i dag passerer 900 biler per dag med ferge...


Kommentarer:
Postet av: i1277

Jeg er enig at så store investeringer kan virke litt malplassert i såpass grisgrendte strøk. Ikke minst blir dette et relativt ueffent inngrep i fantastisk natur.Men regnestykket er litt snodig. Du bør fordele nedbetalingsperioden over lengre tid, eller tror du at det er de samme 900 bilene som passerer hver dag?Forresten er det ikke alltid det funker å sette steder opp mot hverandre på denne måten. 80 000 biler hver dag på E18 i Oslo er jo for eksempel sikkert ingenting mot det de sliter med i Stockholm og København, uten at noen argumenterer for at penger bør overføres dit av den grunn. Vi vil alltid finne et sted der pengene trengs mer enn "her".

01.03.2006 @ 17:48
URL: http://blogs.intermedia.uib.no/i1277/
Postet av: Knut Stian Olsen

Nei, jeg tror ikke at det er de samme 900 bilistene hver dag, men det er i dag i snitt 900 hver dag. Dvs at det antakelig er noen fler enn 900 i uka, mens det er færre enn 900 i helger.jeg har fordelt regnestykket over 20 år som også er planene om bomens levetid. 900 bilister må i snitt betale 100 000 hvert år i 20 år for en fullfinansiering...Og ja, det er galt å sette ting opp mot hverandre, det har jeg heller ikke gjort. Jeg har bare sammenlignet de to veiene. Den ene bør ikke gå på bekostning av den andre og så vidt jeg vet er det ingen umiddelbare planer om å bygge ut E18 i den nærmeste fremtid. Desverre

01.03.2006 @ 20:38
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/841526