Rød Ungdom og ytringsfrihet

"Ytringsfrihet er ikke frihet til å undertrykke damer og tjene spenn på andres kropp. Matsson har definitivt misforstått" skriver Rød Ungdom på sine nettsider under vignetten "ukas dust." Det spørs om ikke det er Rød Ungdom som har misforstått hva ytringsfrihet er. Ikke at det kom som noen overraskelse egentlig.

Ytringsfriheten handler om å få uttrykke seg som man vil, selv om andre ikke liker det. Ytringsfriheten handler ikke om å hindre det man er uenig i og ikke liker, det handler om å forsvare denne retten til å ytre seg selv om man ikke liker innholdet.

Å la det være helt klart; sex mellom to eller flere mennesker av samme eller motsatt kjønn etc ER LOV så lenge alt skjer på frivillig basis. Derfor handler ikke denne saken om å undertrykke kvinner. At det skjer undertrykking av kvinner må bekjempes på andre områder enn å hindre retten til fri ytring.

La meg ta et eksempel. Jeg vil ha den retten til å legge ut og distribuere bilder og film av og kona og meg hvis det skulle bli aktuelt, så lenge det skjer frivillig fra oss begge. Men slik loven har vært praktisert frem til nå så har det vært forbudt. Vi ville ha måttet sensurere bildene for å få lov til å legge dem ut på et norskt domene. Hvor er logikken i det?

Jeg vil ikke at sosialister eller kristenmoralister skal bestemme hva jeg skal få lov til å vise av mitt privatliv så lenge det jeg viser ikke er ulovlige handlinger.

Sex mellom voksne mennesker er lov, heldigvis, men hvis noen skulle få noen forhåpninger om at denne bloggen nå blir spekket med bilder av pornografisk karakter må jeg nok skuffe dere...



"Jeg utstår ikke det du sier, men skal forsvare til min død din rett til å si det!"

Voltaire (1694-1778)


Kommentarer:
Postet av: Martin

Helt enig med deg. Godt sitat fra Voltaire også forresten

08.12.2005 @ 17:16
URL: http://www.martindrange.abcblogg.no
Postet av: Trond

Det man har lov til å gjøre har man ikke lov til å se, men det man har lov til å se har man ikke lov til å gjøre. Logisk?? Nope.

08.12.2005 @ 17:43
URL: http://trond.weblogg.no/
Postet av: Knut Stian Olsen

Nei, det er ingen logikk i dette... Det er bare et forsøk på å moralisere over andre mennesker og det er ingen overraskelse at det er Krf. og sosialistene som fronter denne saken...

08.12.2005 @ 17:48
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no
Postet av: Andreas

Se på argumentasjonen så vil man fort se at kristenfundamentalistene og sosialistene har helt forskjellige grunner til å være i mot porno.Jeg har aldri ment at sex ikke er lov eller at sex bare skal finne sted inne på soverommet til gifte hetrofile, og at sex utenfor ekteskapet er synd. Det er viktig å se denne forskjellen.Kom ikke å si at det ikke er undertrykking i den pornoen som selges på narvesen i dag, hvor jenter blir fremstilt som dyr som bare ønsker sex, og gutter alltid er klare. Kom ikke å si at porno ikke påvirker ungdommer og gir de et fjernt virkelighetsbilde av hva sex er, det er nokk en grunn til at unge jenter blir presset med på gruppesex og analsex.Jeg setter ytringsfriheten høyt, men ikke så høyt at folk skal tjene penger på og nedverige andre og selge kroppen dems, porno er prostitusjon på bilde eller film.Spørsmålet hva er frivillig? Er det frivillig når den økonomiske situvasjonen du er i "tvinger" deg inn i pornoindustrien? Er det tilfeldig at veldig mange av jentene i pornoen kommer fra fattige land i østeuropa og asia?Og bare for å understreke det, jeg er ikke medlemm av rød ungdom, men jeg er medlemm av begge moderpartia, men utaler meg på vegne av meg selv og ikke noen av partiene.Foresten se ikke etter flere svar av meg her i kveld, jeg pakker snippsekken og setter meg på toget mot bergen :)

08.12.2005 @ 18:20
URL: http://erbest.com
Postet av: Knut Stian Olsen

Er det frivillig når den økonomiske situvasjonen du er i "tvinger" deg inn i pornoindustrien? skriver du. Akkurat den samme argumentasjonen kan brukes om arbeid. De færreste ville ha jobbet om ikke økonomien hadde "tvunget" dem til det...God tur til Bergen:o)

08.12.2005 @ 18:35
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no
Postet av: Trond

Jeg kan faktisk forstå pornokritikken på det grunnlaget, men man må skille mellom å barbere seg å kutte av seg haken. Unge venstre mener jeg tar denne saken opp på en måte flere burde sette pris på. Sjekk ut denne linken og fortell meg hva dere syntes om dette: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=250711

08.12.2005 @ 19:00
URL: http://trond.weblogg.no/
Postet av: Knut Stian Olsen

Den artikkelen hadde jeg glemt, jo det er kanskje verdt å se mer på det forslaget...

08.12.2005 @ 20:01
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no
Postet av: Martin

Virker som et fornuftig forslag.dog man burde vel strengt tatt kjempe for at all porno som i det hele tatt selges er ren porno? Dvs. ingen barn, dyr, snuff, voldtekt osv osv inn i bildet

08.12.2005 @ 21:43
URL: http://www.martindrange.abcblogg.no
Postet av: Knut Stian Olsen

Ja det er jeg helt enig med deg i Martin...

08.12.2005 @ 23:01
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no
Postet av: tone-marie olsen

gud bedre og glad jeg er for at du ikke legger ut intim bilder av deg selv,tenk på hjertet mitt!!!!!!!!ha-ha-ha..

08.12.2005 @ 23:52
URL: http://dyrevenn.weblogg.no
Postet av: Knut Stian Olsen

morsom du søs...

09.12.2005 @ 00:03
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/475419