Langeland vil kneble Statoils rett til fri ytring

Nettavisen skriver i dag at SV-raddisen Hallgeir Langeland langer ut mot Statoil for deres reklamekampanje for oljeleting i Nord-Norge. Ifølge Langeland bruker Statoil millioner av kroner på en reklamekampanje som blander seg direkte inn i regjeringsforhandlingene.

Langeland sier til TV2 nyhetene: "Statoil har overskredet budsjettet på Snøhvit med 19 milliarder kroner. Nå bruker de millioner av kroner på å få opp aktiviteten i Nord-Norge. Det synes jeg er helt uakseptabelt".

Videre mener han at dette bør få konsekvenser når den nye regjeringa er på plass. For som han sier videre: "Det er utilbørlig av ett selskap å oppføre seg slik, spesielt for ett selskap som er eid av det norske folk som avgir stemme ved valg. Andre organisasjoner sitter ikke med millioner på bok som de bruker på å presse slik Statoil nå gjør. Natur og Ungdom har ikke slik kapital, dette er en fremgangsmåte som ikke likner grisen. Dette få konsekvener når den nye regjeringen er på plass".

Nå er jo disse forhandlingene allerede i boks når dette skrives, men dette får meg til å lure på hvilke konsekvenser Langeland mener er det rette for slik "utilbørlig" oppførsel fra et selskap eid av det norske folk. For Langeland har rett og slett ikke tatt inn over seg at det norske folk i all hovedsak er positive til leting etter olje og gass i nordområdene og blant befolkningen i nord så var hele 9 av 10 positive til dette.

Og skrekk og gru, hvilke konsekvenser burde det ikke fått for Tine Meieriers reklame for Norvegia? Tine har jo mye større økonomiske muskler enn Synnøve Finden har. Nei dette minner mer om kommuniststaters kneblig av ytringsfriheten og retten til andre meninger. Mener du ikke det samme som Langeland i dette spørsmålet så skal du ikke få lov til å si din mening.

Tenkt eksempel: Jeg kunne godt tenke meg å reklamere for min blogg på TV2 i beste sendetid, men har ikke råd. Betyr det at jeg skal nekte andre bloggere som har råd til å reklamere for sin blogg i beste sendetid?

Selvsagt skal jeg ikke det. Samme gjelder Statoil. De har lov og rett til å få frem sine synspunker uavhengig om Langeland er enig med Statoil eller ikke.

Kommentarer:
Postet av: Lasse G. Dahl

Det at 9 av ti av befolkningen i nord er opsitive, er etter hva jeg har sett en bløff. Spørsmålet som ble stilt, var slik jeg forstår det om man trodde økt oljeaktivitet i nord vil kunne virke positivt for næringslivet i nord.Det var det 90% som trodde. Jeg tror også det. Jeg er likevel skeptisk til oljeboring i nordområdene.

13.10.2005 @ 14:55
URL: http://www.lassedahl.com/
Postet av: Knut Stian Olsen

Det kan hende at spørsmålsstillingen var litt uheldig. Jeg er enig i det, men det er ikke det som er poenget her. Poenger er nemlig om Langeland har rett til å forsøke å kneble Statoil og eventuelt straffe dem for at Statoil får frem sitt synspunkt ved hjelp av reklame.Selv om den reklamen kom "beleilig" i forhold til Soria Moria-forhandlingene så er da Statoil i sin fulle rett til å kjøre en slik kampanje hvor og når de vil.

13.10.2005 @ 15:23
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no
Postet av: Trond

14.10.2005 @ 01:04
URL: http://trond.weblogg.no/
Postet av: Trond

Meningsmålinger ohg spørrreundersøkelser er en inntresant ting. Har drevet med det selv der vi blandt annet skulle spørre folk hva de syntes om et produkt. De fikk selvfølgelig ikke smake det, men se en produktbeskrivelse. Gledermeg sterkt til reklamekampanjen som sier at 8 av ti er inntreserte i produktet oooopsss unskyld jeg mener elsker produktet.

14.10.2005 @ 01:04
URL: http://trond.weblogg.no/
Postet av: Lasse G. Dahl

Jeg synes det ser ut som om mange vil kneble Langeland, jeg. Med utsagn som "SV-raddisen Hallgeir Langeland", ser det ut som om det er personen du diskuterer, og ikke saken. Det er litt skremmende.Videre sier du: "hvilke konsekvenser burde det ikke fått for Tine Meieriers reklame for Norvegia? Tine har jo mye større økonomiske muskler enn Synnøve Finden har".Nå er jo nettopp Tine ilagt millionbot for å bruke disse "musklene", da. Litt merkelig at du fremdeles ikke ser problemet ...

14.10.2005 @ 01:45
URL: http://www.lassedahl.com/
Postet av: Trond

For min del bør Langeland få holde på med utalesene sine så mye han vil. Han stopper garantert ikke her, atter en gang vil han nok kjempe for Castro sitt fredspris kandidatur å ødelegge maks for SV. Ingenting kunne glede meg mer.

14.10.2005 @ 03:21
URL: http://trond.weblogg.no/
Postet av: sveiners

statoil er eid av staten, staten = mafia, ergo staten/statoil gjør akkurat hva de vil..like it or not

14.10.2005 @ 04:51
URL: http://sveiners.weblogg.no
Postet av: Knut Stian Olsen

Problemet Lasse er det at Langeland IKKE respekterer retten til fri ytring.Jeg skal forklare eksemplet med TINE for deg, for det skjønte du åpenbart ikke. Eksemplet gjelder REKLAME og om TINE skal ha rett til å ytre seg via reklame selv om de er så store. Det har de selvsagt rett til. Og det samme gjelder STATOIL, selv om Langeland vil straffe STATOIL for å benytte seg av den retten.Det er problemet med Langelands uttalelser.

14.10.2005 @ 10:53
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no
Postet av: Odin (Velmont)

Hahahah. Når blei statoil eit menneskje verna om menneskjerettane og ytringsfridommen? Nei, dette blir for teit. Argumenta dine faller for kort, dette har ikkje noko om ytringsfridom å gjere. Reklame og privatisering er likevel ein uting. Men brukt for å påvirke meg politisk? Fysj. Teitaste. - Nei, stå på Langeland!

16.10.2005 @ 17:12
URL: http://www.velmont.net
Postet av: Knut Stian Olsen

Så selskaper skal ikke ha lov til å ytre seg om det de mener tjener deres selskap og de ansatte i det selskapet så lenge det ikke er politisk korrekt i forhold til SV...?Det er din argumentasjon som faller for kort...

16.10.2005 @ 17:29
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/291096