Min Mening forsvarer Tore Tvedt

"Vi ønsker å ta makten i samfunnet, renske ut jødene og sende innvandrerne ut av landet. Jødene er hovedfienden, de har drept vårt folk, de er ondskapsfulle mordere. De er ikke mennesker, de er parasitter som skal renskes" Vigrid-leder Tore W. Tvedt sa dette til VG i 2003 og står i dag tiltalt for rasehets.

Min Mening mener at begrensningene i loven om ytringsfrihet spenner for vidt. Jeg er av den overbevisning at slike uttalelser ikke burde vært ulovlige eller straffbare. Ytingsfriheten er hellig for meg og selv om jeg slett ikke er på Tvedt sin side når det gjelder hans syn på jøder og andre ikke-nordiske innvandrere,  holocash-teori, raseoverlegenhet osv, så er jeg på hans side når det gjelder retten til å ytre seg slik han gjør.

Tore Tvedt truer ingen personer direkte med disse uttalelsene, han frembringer ingen alvorlig frykt hos noen som helst. Men mange jøder føler seg sikkert krenket av hans uttalelser, det kan jeg godt forstå, det gjorde mange muslimer under karikaturstriden også og svært mange av oss bloggere var svært så raskt ute med å hevde vår rett til fri ytring - Min Mening inkludert.

Men når det kommer til Tore Tvedts soleklare rett itl å ytre seg er det ingen som bryr seg. Unntat Min Mening da selvsagt. For Min Mening er for en ytringsfrihet som går atskillig lenger enn den vi har i dag.

Min mening vil gjerne få gjenta det som er blitt min ledestjerne og som definitivt har påvirket min holdning mest når det gjelder ytringsfrihetsspørsmål, og det er et sitat jeg har brukt ved flere anledninger tidligere og som er serdeles passende til dette innlegget:

Jeg utstår ikke det du sier, men skal forsvare til min død din rett til å si det!"
Voltaire (1694-1778)

Kommentarer:
Postet av: Kjetil

helt enig.hvis Tvedt blir dømt - burde Selbekk også bli dømt (og Vampus selvsagt... men Vampus bak lås og slå er vel mer å regne som en våt drøm - hydr hydr)

12.10.2006 @ 15:14
Postet av: Martin

Det er en betydelig forskjell på Muhammed-karikaturene og Tvedts utsagn. Og det er at Tvedts utsagn oppfordrer til å utslette, altså ta livet av jøder. Som jeg skrev på slutten av innlegget mitt om Selbekk: "La oss ALDRI la noen skremme oss til å ikke skrive, si eller tegne det vi vil formidle. Den eneste ytringen som vi ikke kan tolerere- og som alt for mange islamister har kommet med- er trusler som omhandler å skade eller drepe andre mennesker. Jeg tør å si at det er en anelse forskjell på dette og karikaturer. Og de som nevner noe annet har fullt lov til å si det. Heldigvis."Ikke overraskende står jeg for samme holdningen her. Tvedt er- i likhet med mulla Krekar og al Quaradawi- en ekstremistisk, fascistisk terrorist.

12.10.2006 @ 19:58
URL: http://www.martindrange.abcblogg.no
Postet av: Knut Stian Olsen

Jeg er ikke enig med deg Martin.Man bekjemper ikke slike holdninger med forbud, men bekjemper dem med å argumentere mot dem og fortelle hvorfor Tvedt sine holdninger er galskap.

12.10.2006 @ 20:07
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no
Postet av: Øyvind, Mechelen

Tore Tvedt kan få si hva han vil. Jeg kan si at han er et fjols og en gærning.Men om Voltaire noen gang sa det siterer han på er en annen sak. En ting han faktisk sa var dette: "our masters and our enemies ... whom we detest ... the most abominable people in the world". Han snakket om jøder. Og det er jo ironisk at Voltaire har blitt til selve symbolet på toleranse da.

13.10.2006 @ 19:02
URL: http://www.oyvindstrommen.be
Postet av: Martin

Til Øyvind Mechelen: Du kan så si..Ofte er forbildene for forskjellige ideologier forbausende dobbeltmoralske. Teori og praksis lar seg ikke alltid forenes på den fronten dessverre.

13.10.2006 @ 19:47
URL: http://www.martindrange.abcblogg.no
Postet av: Knut Stian Olsen

Øyvind: Det gjør ikke Voltaires ord om ytringsfrihet noe mindre gyldig...

13.10.2006 @ 20:03
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no
Postet av: Bill of Rights

Amendments to the Constitution of the United States of America Approved by the First Congress in 1789 and ratified by the States in 1791, the first ten amendments to the Constitution (also known as the Bill of Rights) assure basic individual liberties essential to a free and democratic society. Article I Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances.

Postet av: Øyvind, Mechelen

Knut Stian:Det gjør det ikke nei. Eller det vil si, det gjør iallfall ikke det vi sier at Voltaire sa noe mindre gyldig. Men det kan vel tenkes at det er noen ikke-jødehatere som har sagt det samme, som vi kan sitere i stedet, slik at vi slipper dette pjattet om at det trengs en muslimsk Voltaire, f.eks.

25.10.2006 @ 00:19
URL: http://www.oyvindstrommen.be

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/2320529