"Sosial dumping" er solidarisk

Ivar Johansen skriver i LO-aktuelt om sosial dumping: "Dette er å stjele fra fellesskapet. Dette er å undergrave fellesskapsløsninger, som er helt grunnleggende forutsetninger for et velferdssamfunn. Det er viktig at vi organiserer storsamfunnet slik at vi ikke undergraver de seriøse arbeidsgivere – som er i stort flertall - ved å gi konkurransefortrinn til de som driver med sosial dumping eller svart arbeid."

Jeg vil hevde at begrepet "sosial dumping" er et feilskjær. Det er slett ikke å stjele fra fellesskapet som Johansen hevder. Det er mer riktig å si at det er å dele med de fattige landene. Det er nemlig med på å bidra til at mennesker i fattigere land som Polen, Litauen etc. kan få et litt bedre liv. Det er å dele på de godene dette velferdssamfunnet har med disse landene. Det er solidarisk.

Spørsmålet er vel heller om vi også burde åpne for en slik arbeidsinnvandring fra enda fattigere land som MUL-landene etc.

Selv om de altså går på lavere lønninger enn det vi nordmenn gjør og på den måten får et konkurransefortrinn så er det veldig solidarisk med disse fattige arbeiderne fra andre land. Det er med på å øke velferden til familiene til disse arbeiderne i hjemlandet og det er verdiskapende i disse landene ved at det blir mer utenlandske penger i omløp der.

Nå vil noen kanskje si at med like lønninger som nordmenn så hadde det vært enda mer solidarisk. Ja det ville det nok ha vært, men da hadde det ikke vært noen grunn til å ansette utenlandsk arbeidskraft fordi utgiftene til f,eks lønninger da ville blitt de samme.

Det er altså en litt avansert form for u-hjelp dette også, på lik linje med utflagging av bedrifter til de fattige landene som jeg har skrevet om tidligere.


Kommentarer:
Postet av: Andreas

Solidaritet hadde vært å gi folk som jobber i Norge norske løns og arbeidsforhold, ikke ansette dem på det som må anses som slavekontrakter etter norske forhold, de skal trossalt bo og spise mens de er her, samt ha et sosialt liv!

15.12.2005 @ 11:02
URL: http://erbest.com
Postet av: anon

Du kan vel i allefall vært ærlig nok til å skrive at motivasjonen er mindre utgifter og større profit for eierene. Dropp tulle-argumentene om at dette er for å hjelpe fattige.Selskaper har som formål å tjene penger - ikke drive utviklingshjelp.

15.12.2005 @ 12:25
Postet av: Knut Stian Olsen

Andreas: Ja jeg er enig i det, jeg skriver da også det selv også...anon: Jeg har aldri hverken ment eller påstått at motivasjonen til eierne er for å hjelpe fattige, men det er det som er en positiv konsekvens av dette. Les også innlegget mitt om utflagging av Freia

15.12.2005 @ 12:56
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no
Postet av: Trond

Jepp skap en ny underklasse i norge, det vil jo virkelig bringe samfunnet fremover. Her er jeg så uenig med deg det bare kan bli Knut Stian.

15.12.2005 @ 14:24
URL: http://trond.weblogg.no/
Postet av: Knut Stian Olsen

Jeg skriver ikke at jeg ønsker en slik utvikling, det gjør jeg ikke. Jeg vil bare åpne for en debatt om dette temaet.At vi har gjestearbeidere her som jobber her i perioder for å spare opp noen kroner å ha med hjem igjen vil ikke skape en ny underklasse. Det er hvis de blir her permanent med lavere lønninger at det vil bli en underklasse.Vi har sett det tidligere med de polske jordebærplukkerne også at det ikke nødvendigvis blir en ny underklasse med gjestearbeidere.

15.12.2005 @ 14:30
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no
Postet av: Trond

Men de polske joprbærplukkerene tjener stor sett det samme som de norske, i tillegg til at de er her kun noen uker eller knapt noen måneder. De som nå har kommet etter eøs utvidelsen er tilfelle et helt annet. I norge skal norske arbeidsregelr gjelde spør du meg, uannsett om de er polske eller norske.

15.12.2005 @ 21:57
URL: http://trond.weblogg.no/

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/497696