Oslo Sporveier i bakvendtland

"Til Østlandssendingen sier Oslo Sporveier at grunnet stor trafikk i rushtiden, ønsker de å sette opp prisene i de mest trafikkerte periodene. På den måten vil de lokke folk å reise på andre tidspunkt." (Oslopuls)

I bakvendt land kan vist alt gå an har jeg hørt, slik er det nok også i Oslo Sporveier. For det å sette opp prisene i rushtrafikken for å lokke folk til å reise til andre tider høres unektelig bakvendt ut.

Ihvertfall så lenge det er et uttalt mål at flest mulig skal reise kollektivt.

Jeg tror ikke at man står opp om morran, hutrer seg ned til holdeplassen/stasjonen og klemmer seg inn i en overfylt buss eller t-banevogn frivillig. Man gjør det for det man må og til det tidspunktet man må. Og hvis man øker prisene i rushtrafikken, ja da vil flere se at det er mer hensiktsmessig å ta bilen.

Følgene blir da; færre kollektivreisende, mer biltrafikk og mer forurensing.

Når vi samtidig ser at Oslo Sporveier øker prisene på denne måten:

1. mars blir prisen 12 prosent dyrere for dem som tidligere har valgt å kjøpe tremånederskort.

Siden 1999, da halvtårskortet forsvant, har prisen for å kjøre et helt år med Oslo Sporveier økt med nesten 70 prosent. I 1998 kostet to halvtårskort 4800 kroner. Nå koster 12 månedskort 8040 kroner.

Flexi-kortet øker til 160 kroner for åtte reiser, og gir dermed ikke lenger noen rabatt i forhold til å kjøpe enkeltbillett.

Da sier det seg selv at målsettingen om å få flere til å bruke kollektivt ikke henger helt sammen med strategien de har på sine priser.

For det er pendlerne som må lokkes over på kollektivt hvis det skal ha noen merkbar effekt på luftforurensingen i Oslo, og pendlerne lokker man ikke ved å drastisk øke prisene på de kortene pendlerne har behov for.

"Sannsynlig vil prisstrategien lønne seg økonomisk for Oslo Sporveier. Vi vet at økte takster har en viss negativ innvirkning på etterspørselen, men de vil ikke miste flere passasjerer enn at de tar tapet igjen gjennom de økte prisene. De faste kundene som reiser i rushtiden, er i hovedsak en ressurssterk gruppe. For de fleste av disse passasjerene er det punktlighet og frekvens som betyr mest, mens takstene betyr mindre", sier Nils Fearnley i Transportøkonomisk Institutt (Oslopuls).

Det har han kanskje rett i når det gjelder de som allerede er faste kunder hos Oslo Sporveier, men det er en lite gjennomtenkt taktikk for å hente inn nye brukere.

For Fearnley er det tydligvis et økonomispørsmål og ikke et traffikk- og miljøspørsmål, (litt rart ettersom han jobber for TØI). For som han sier; men de vil ikke miste flere passasjerer enn at de tar tapet igjen gjennom de økte prisene. Ergo er det også for TØI likegyldig om det blir noen færre kollektivbrukere, flere biler på veiene og mer forurensing, bare Oslo Sporveier tar inn igjen de tapte kronene på høyere priser.

Luftkvaliteten i Oslo er i dag svært dårlig og  man er nødt til å få flere over på kollektivt. Da er ikke veien å gå å øke prisene på "pendlerkortene". Det vil gi bilpendlerne enda en grunn til ikke å velge et kollektivt alternativ.

Kommentarer:
Postet av: Conad

"Luftkvaliteten i Oslo er i dag svært dårlig og man er nødt til å få flere over på kollektivt. Da er ikke veien å gå å øke prisene på "pendlerkortene". Det vil gi bilpendlerne enda en grunn til ikke å velge et kollektivt alternativ."- Slapp av, de kommer nok til å kompensere for dette ved å øke avgiftene på biltrafikken / parkeringen.Forøverig er det du sier helt sant, å innføre noe som vil virke som en "rushtidsavgift" på kollektivtransporten er høl i hue. Poenget er å få flere over på kollektivtrafikken, ikke færre.

21.02.2006 @ 01:44
Postet av: Martin

Dette virker helt høl i hodet, for å si det på godt norsk.La oss heller sette opp prisen på bensin over hele landet med en krone, slik at all kollektivtrafikk blir gratis.

22.02.2006 @ 09:51
URL: http://www.martindrange.abcblogg.no

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/787247