Vi har ikke råd til å la være

Aftenposten i dag: Hun blir alvorlig syk hvis ikke kroppen får sin daglige dose. Derfor måtte jeg hjelpe henne med å skaffe nok heroin til et par dager i Brevik. Først da det var ordnet, kunne jeg kjøre hjemover. Med stoff, nye sprøyter og en sliten, men glad jente i passasjersetet. Ikke akkurat det man forbinder med jul, kommer det fra Frode Varn.



Frode Vam er far til ei jente, Gina, som er heroinmisbruker. Jeg kan bare si at jeg føler meget sterkt med Frode Varn og datteren. Etter en del år selv som narkoman i et meget rusbelastet miljø forstår jeg bare så altfor godt hva dette dreier seg om.

Det er nemlig ikke slik som de "vellykkede" tror at det jo bare er å slutte, eller det er jo kun opp til en selv, eller at man kan skylde seg selv osv. Virkeligheten til en rusmisbruker og familien rundt er mye tøffere enn det man kan forestille seg hvis man ikke har opplevd det samme selv.

Jeg er fullstendig enig med Frode Varn når han sier til Aftenposten at "dessverre er det altfor mange politikere og saksbehandlere som ikke forstår at narkomani er en sykdom, og at den medfører ufattelige belastninger, både fysisk og psykisk."

Narkomani er en sykdom. Det er kroppen som forteller deg at den må ha det stoffet for å fungere. Man klarer bare ikke å ignorere det kroppen forteller at man må gjøre. Årsaken til sykdommen kan nok diskuteres, men når man først er blitt narkoman, da er man syk.

For å ta en jævla dårlig sammenligning så kan du jo forsøke å nekte kroppen å fjerne avfallsstoffer, dvs drite på godt norsk. Det går bra en stund, noen timer, men etterhvert vil kroppen ta over kontrollen og du driter uansett om du vil eller ikke... Det er litt sånn med narkotika også. Selv om du sier til deg selv at nå er det slutt og du er bestemt på at det er slutt, så har du ingen fri vilje til å styre det selv. Kroppen må ha det stoffet, koste hva det koste vil.

Å sitte med abstinenser er det desidert verste jeg har vært med på, aldri har jeg vært så desperat noen gang som de gangene jeg ikke fikk tak i narkotika og abstinensene kom krypende. Det er en ekstrem fysisk og ikke minst psykisk påkjenning som jeg ikke unner noen å oppleve.

All støtte og honør til Frode Varn og datteren Gina som tør å stå frem på den måten de gjør i Aftenposten i dag, for narkomani kommer litt i samme kategori som psykisk helse, det snakker man gjerne ikke om.

Og jeg har også en oppfordring til Jens Stoltenberg; du har selv en narkoman søster Jens, du vet hvordan dette sliter på både den narkomane og familien rundt. Oppfordringen blir: Bruk mer penger og ressurser på behandling og ikke minst oppfølging av de narkomane og deres familier. Vi har råd til det, staten Norge har råd til det. Vi har faktisk ikke råd til å la være...

e-post er avsendt...

Kommentarer:
Postet av: Nessie

Velformulert. Har du noen tanker og meninger om hva som har gått galt med norsk ruspolitikk og eventuelt, hvilke løsninger "vi" bør vurdere? Kanskje ikke noe fasitsvar, men spør for det jeg.

22.01.2006 @ 14:49
Postet av: Knut Stian Olsen

Tror ikke det finnes noe fasitsvar egentlig. Men en ting som må rettes opp i er forestillingen om at det ikke er så veldig mange narkomane. I Oslo alene er det ca 5000 sprøytenarkomane, 1 % av befolkningen, og det er bare sprøytebrukerne altså. I tillegg er det alle de som bruker stoff på andre måter.En annen ting er den totale fordømmelsen av de narkomane i bybildet (eks sprenging av platamiljøet som bare flyttet seg litt opp i Skippergata/Tollbodgata og til Akerselva) og kriminalisering av den sykdommen som narkomani er. Jeg sier ikke at man skal legalisere narkotika av den grunn, men man burde sette mer ressurser inn på å ta bakmennene, importørene og distributørene samtidig som man må ha et mye bedre behandlingstilbud som ikke innebærer tvang. Man kan ikke tvinge noen til å holde seg rusfrie hvis de ikke vil det selv. Av egen erfaring vet jeg at man må være skikkelig motivert for å klare å slutte og jeg tror ikke tvang er den rette motivasjonsfaktoren.Kanskje kunne det være en ide om f.eks leger kunne skrive ut de preparatene den narkomane trenger mens man venter på plass ved behandlingsinsitusjon. På den måten fjerner man risikoen for OD, og man unngår kriminalitet og prostitusjon for å skaffe penger til stoff. Akkurat hva kriteriene for å få slike preparater av legen er et åpent spørsmål...

22.01.2006 @ 15:21
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no
Postet av: Trond

Jeg syntes de burde få heroin av staten.

22.01.2006 @ 16:34
URL: http://trond.weblogg.no/
Postet av: Knut Stian Olsen

Ja jeg er litt for det selv også...!

22.01.2006 @ 19:17
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no
Postet av: Vegard

Jeg er helt enig i at sprengingen av plata var helt feil.Etter min menning var det på kanten til idioti.Hvis man først skulle gjøre noe slikt burde det vært tilrettelagt et nytt sted,hvor narkomanne kunne ha fått bedre oppfølgning.Men plata aksjonen handlet jo utelukket om å bare fjerne alle narkomanne fra plata.Men jeg stiller meg sterkt tvilende til at fritilgang vil løse dette.Jeg har selv mange venner som driver med/har drevet med narkotika.Å legalisere dette vil nok ikke hjelpe,det kan rett og slett tiltrekke seg flere inn i miljøet..jeg er enig med Knut Stian når han sier at det er en sykdom.Men det er en sykdom man får etter man starter,man har den ikke før man starter.

23.01.2006 @ 00:36
URL: http://v-litangen.blogspot.com/
Postet av: Trond

Man gir metadon i dag til narkomane. Metadon er ikke annet en kunstig fr5estilt heroin. I tillegg har den mange bieffekter. Det beste er å gi dem heroin.

23.01.2006 @ 01:09
URL: http://trond.weblogg.no/
Postet av: Knut Stian Olsen

Vegard: Jeg har heller ikke noe tro på fritilgang og er heller ikke for en total legalisering. Og når det gjelder sykdom så er den helt riktig selvpåført. Det er forsåvidt lungekreft og andre såkalte "livsstilssykdommer"... Forskjellen er at alle med disse livsstilssykdommene får behandling, mens for narkomane så er det et skikkelig trangt nåløye å komme igjennom...Trond: Det stoffet som er nærmest heroin i måte å virke på er morfin. Metadon er minst like avhengighetsskapende som heroin er, forskjellen er jo at man ikke får den rusen av metadon. Men å få metadonbehandling er bare å utsette problemet, for man må etterhvert avlutte metadonbehandlingen også og når man skal slutte med det så kommer de samme abstinensene tilbake. Terskelen for å få tilbakefall under avslutning av metadonbehandling er svært høy...

23.01.2006 @ 01:35
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no
Postet av: Conad

"Fasitsvaret" her må vel være noe sånt som "individuell behanding og oppfølging basert på frivillighet"...?Kan godt dele ut Heroin forsåvidt, men da som en del av en plan hvor målet er å komme seg ut av narkohelvete. Jeg har aldri vært der, så det er ikke så lett å se for meg hvordan det er - men det er helt tydelig at skal disse menneskene ha noen sjanse må de slutte med stoff, og de trenger mye hjelp for å klare det.

23.01.2006 @ 09:24
Postet av: Vegard

Ja det stemmer Knut Stian og jeg er helt enig i at tilbudet for behandling må forbedres og styrkes.Men det store spørsmålet er jo hvordan man kan forbedre det.Det som er viktig er jo å ha en motivasjons faktor som faktisk gjør at den enkelte har lyst til å slutte.Men hva er denne motivasjons faktoren og hvordan skal man bruke den på en best mulig måte?Personlig så tror jeg nok at motivasjons faktoren blir individuelt og vil variere fra person til person.Da gjelder det å finne ut hva som kan motivere vedkommende til å slutte og å bruke dette på en fornuftig måte slik at vedkomende selv ønsker å slutte og da tilby en god og ordentlig behandling når vedkommende selv ønsker seg ut.Jeg har veldig liten tro på tvang etc i en slik sammenheng.

23.01.2006 @ 14:48
URL: http://v-litangen.blogspot.com/

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/634668