Maks 30 kilometer i timen

Transportøkonomisk Institutt (TØI) foreslår å setten ned fartsgrensene over hele landet. Der det i dag er 90 soner foreslår TØI å sette ned til 80, og tilsvarende fra 80 til 70 der det i dag er 80 sone. Alt dette for å halvere antall trafikkdrepte og skadede.

Hvorfor stoppe der sier jeg. Hvorfor ikke sette grensene til maks 30 kilometer i timen over hele landet. Da vil antall trafikkdrepte og skadete bli tilnærmet lik null og da er politikernes nullvisjon innfridd. Store penger er det å spare på et slikt tiltak også. Vi vil ikke trenge nye veier, midtdelere etc etc. Store kostnader spares også inn på helsesektoren.

Nei, jeg tror ikke det er veien å gå for å hindre trafikkskade og død. Den mest hensiktsmessige veien å gå er å bygge veier som faktisk er sikrere. Når vi også tar en titt på en begrunnelse fra TØI på hvorfor de vil sette ned grensene er det at folk kjjører jo for fort allikevel. Den reelle gjennomsnitsfarten vil bare gå ned fra 79,3 km/t til 76,8 km/t ved å senke grensene fra 80 til 70 kilometer i timen i følge Rune Elvik ved TØI.

Jan Johansen i NAF sier til Aftenposten: "Å senke fartsgrensene er ikke et godt tiltak for å bedre trafikksikkerheten. Det er det eneste tiltaket myndighetene har som ikke belaster budsjettene. De bør i stedet øke veibevilgningene."

Det er ikke vanskelig å være enig med Johansen. Politikerne passer på skattepengene våre som om det skulle være deres egen private formue de bestyrer. De er livredde for å bruke disse pengene og setter dermed inn tiltak som ikke berører budsjettet og som kun kan begrunnes i budsjettbalanse.


Her er lista fra TØI slik den ble presentert i Aftenposten i dag:

  • En fartsgrense på 70 kilometer i timen der grensen i dag er 80 km/t.
  • En fartsgrense på 80 kilometer i timen der grensen i dag er 90 km/t.
  • Et system i bilen som overvåker at fartsgrensen ikke brytes, og enten gir beskjed eller hindrer sjåføren i bryte fartsgrensen.
  • Et system som varsler når bilbeltene ikke brukes, altså såkalte bilbeltepåminnere.
  • Aktive hovedlys som "ser" rundt svinger og tilpasser lysstyrken etter forholdene.
  • Elektronisk stabilitetskontroll i bilene.
  • Bedre beskyttelse mot nakkeskader

Kommentarer:
Postet av: ole christian

Hvis man nå faktisk satte maks hastighet til 30 km/t tror jeg nok antall døde i trafikken ville vært null. Men det betyr også at alle må holde grensa, noe som er lite trolig.

23.11.2005 @ 15:19
URL: http://www.oleklamas.com/
Postet av: Knut Stian Olsen

Det som er skrevet i kyrsiv i innlegget er ironisk ment fra min side... :o)

23.11.2005 @ 15:26
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no
Postet av: tone-marie olsen

ved og sette ned fartsgrensene enda mer så kommer vi til og se mange fler farlige forbikjøringer,folk er lei a å kjøre i 70 på rette fine veier.. og farlige forbikjøringer = flere ulykker...

23.11.2005 @ 18:56
URL: http://dyrevenn.weblogg.no
Postet av: Martin

Kan slike sikkerhetsinnretninger redde et eneste liv - så er det verdt det

27.11.2005 @ 19:20
URL: http://www.martindrange.abcblogg.no
Postet av: Knut Stian Olsen

Vel, hvis vi forbyr all personbiltrafikk vil vi redusere antall drepte med ca 250. Vil det være verdt det?

27.11.2005 @ 20:14
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no
Postet av: Martin

Nei såklart ikke.jeg tror at sikker veibygging er mye mer viktig enn å sette ned fartsgrenser

27.11.2005 @ 22:06
URL: http://www.martindrange.abcblogg.no

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/425298