Min mening anbefaler...

Forvaringsfange Halvar Dagfinn Pettersen skriver en meget god kronikk i dagens Aftenposten. Min Mening anbefaler derfor i dag kronikken "Løgnene om forvaring".

Kommentarer:
Postet av: Victoria

Jeg er helt uenig i at dette er en kronikk som br anbefales. Samtidig er jeg glad du kommenterer den, og jeg hper p en debatt. Jeg har vrt s provosert av den mannen lenge, og skrev blant annet en post om hans innlegg i Samtiden 02/06. I min kommentar til deg, klipper og limer jeg fra en e-post fra en venn, jeg spurte om hvordan man kan g frem for hindre HDP i gang p gang f ytre sine sterke meninger og syte om drlig behandling fra samfunnet, uten at hans ofre tilbys spalteplass:Fra etytringsfrihetsperspektiv kan man vanskelig forsvare athan skulle "sensureres", og politisk/samfunnsmessig erdet selvsagt verdifullt f fremlagt de kriminellessyn p kriminalpolitikken. Det hender tross alt ganskesjelden, ettersom de frreste er ressurssterke nok til uttrykke seg skriftlig. (like godt som HDP, alts)Jegsynes det finnes to legitime motargumenter:1) Offeret. Medielogikken gjr at kriminelle lettereslipper til i offentligheten enn ofre, iallfall nr deer enten uvanlig kjente (Orderud-gjengen, Toska) elleruvanlig ressurssterke (som HDP). Den kriminelle har enposisjon som kunstnere og intellektuelle gjernetrakter etter, eller romantiserer over: Han er blittplassert p utsiden av samfunnet, i en absoluttutenfor-posisjon, og har dermed (i prinsippet) en unikmulighet til kritisere statsmakten. Jeg skal ikkebeskylde ms for dra veksler p en slik mytologi,men den kan ha virket inn mer eller mindre ubevisst.De platte dramaturgiske effektene (srligpresentasjonen av HDP som "yrkeskriminell", som duppeker) kan tyde p det. Dersom HDPs tekster absoluttskulle trykkes, kunne ms iallfall ha tilbudt et avofrene spalteplass i samme nummer. Det ville ha vrten grei mte signalisere at ogs denne saken har tosider.2) Faren for represalier mot den som tar til motmle.Dette er faktisk et vektig argument. ms kjennerantagelig ikke HDPs bakgrunn i detalj, men han kunneha forhrt seg. Dersom HDP er notorisk kjent for forflge og trakassere folk som str i veien for ham,begrenses faktisk hele offentlighetens ytringsfrihetav at han selv blir innrmmet ytringsfrihet.Forusetningen for offentlig meningsutveksling er atdeltagerne kriger med argumenter, ikke med knyttnevereller vpen. Dersom dette prinsippet ikke kan liggetil grunn, pner vi for skolegrdensovertalelsesmidler: frykt og vold. De (fysisk) svakevil ties i hjel. Det er en skummel utvikling.Knut Stian: Halvar D. Pettersen er dmt til forvaring. Det er gode grunner til det.

29.07.2006 @ 15:49
URL: http://vic.blogg.no
Postet av: Victoria

Hvis du vil lese andre ting han har skrevet kan du lese i Samtiden 03/05 og 02/06. I tillegg har han hatt nettprat og en hel del andre sutregreier p nettet. Det provoserer meg voldsomt at han skal f spass bred sttte som han fr, men heldigvis er det andre som har ytret seg negativt p debattsidene til Aftenposten. Skumle, skumle mannen.

29.07.2006 @ 16:03
URL: http://vic.blogg.no
Postet av: Knut Stian Olsen

Jeg vet han er dmt til forvaring, men for meg spiller ikke det noen rolle. Den kronikken jeg anbefaler handler om hvilke forhold de forvaringsdmte lever under og hvilke muligheter de blir gitt for komme tilbake til samfunnet igjen. Og det synes jeg er et svrt s viktig tema ta opp, uansett om det er en forvaringsdmt (for grov og brutal vold mot kjresten) eller om det er en eller annen sosionom fra Ila som tar det opp.Jeg ville aldri funnet p anbefale en kronikk der ofre blir trakasert osv. Men denne kronikken handler ikke om det. Det er ikke bare HDP som er forvaringsdmt og han snakker ikke bare for seg selv i den kronikken.Men siden du refererer til ytringsfriheten. Jeg er for en 100% ytringsfrihet. Selv ikke HDP eller Toska eller andre burde ha en begrenset rett til ytringsfrihet. Det legitimerer ikke vold eller trusler om vold som en del av ytringsfriheten alts, bare s det er sagt.

29.07.2006 @ 19:02
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no
Postet av: fehodeode

Det var faktisk undertegnede som svarte da Pettersen tok sin ukentlige telefon fra Bergen fengsel, til Samtiden-redaksjonen. Hvis han har kommet for mye til i media etter dette, sitter jeg alts med en flik av ansvaret for det.Imidlertid er jeg enig med Knut Stian Olsen her. Pettersen belyser p saklig mte hva som foregr i godt skjulte avkroker av det norske 'demokratiet', med rettslshet og hplshet for innesperrede straffanger. Hans skriverier str ogs p egne bein og uavhengig av det gale han helt sikkert har gjort for havne i dette systemet.Det han skriver handler ikke egoistisk om ham selv, men soningsforhold og rettssikkerhet for samfunnets utsttte. Hvis noen andre tok opp disse sprsmlene med like glimrende penn, hadde selvsagt ikke Pettersen kommet p trykk. Men slik det n er, fyller han en nisje, og han belyser et drlig opplyst felt av samfunnet.Dette, fx, har han jo helt rett i: anta at folk er farlige fordi de velger spise alene eller viser lite initiativ i forbindelse med pakking av skruer, kan fremst som tilforlatelig for husblinde fengselsinspektrer, og muligens ogs for enkelte medlemmer av Stortingets justiskomit.

29.07.2006 @ 20:22
URL: http://fehodeode.blogspot.com
Postet av: Victoria

N er jo dette pstander HDP kommer med, og det er ikke sikkert verken medfanger eller ansatte er helt enige i at dette er et korrekt bilde av virkeligheten?Artikkelen hans fra 02/06 var litt komisk, egentlig. De aller frreste mennesker trenger bekymre seg for at politiet skal komme. Ikke p en fredag og ikke resten av uka heller. Jeg skjnner argumentene deres, og er til dels helt enig. Det er fint at slike temaer tas opp. Men, det er jo frst n i nyere tid det har vrt mulig argumentere aktivt mot ham, av den enkle grunn at han sitter inne. Jeg beklager om saklighetsnivet mitt synker radikalt under disse postene/kommentarene. Av og til er det vrient vre sur og rasjonell samtidig.

29.07.2006 @ 20:36
URL: http://vic.blogg.no
Postet av: Knut Stian Olsen

Heller ikke sosionomer kommer med den hele og fulle sannheten Victoria. Bare deler av den og denne kronikken er fra HDP's side. Helt legalt og helt greit synes jeg.I denne bloggen er det lov til vre bde sur og rasjonell samtidig hehe... selv om jeg ikke kan si at du har vrt sur ihvertfall ;O)

29.07.2006 @ 20:58
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no
Postet av: Victoria

Hei! N har jeg rettet opp linken! Gikk litt rundt for meg, Sterke meninger var hva jeg hadde kalt en egen kategori hjemme hos meg selv :-)

29.07.2006 @ 21:30
URL: http://vic.blogg.no

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/1705757